onsdag den 23. september 2009

Carsten Jessen om "Simultane dialoger"

Resumée

Carsten Jessen skriver, at mobiltelefoner er ligesom skabt til (børn og) de unge i det denmoderne samfund. Da adskillelsen af tid og rum giver diskontinuitet, har mobilen den funktion, dog at kunne være til stede flere gange på en gang og dermed bygge lidt af en "hurtig bro". Nutidens spredte sociale relationer og fysiske rum holdes på denne måde i sammenhæng.

Jessen beskriver fænomenet "simultane dialoger" dvs. , at de unge som er opvokset under senmodernitetens vilkår har veludviklet koncentrationsevne, overblik og omstillingsevne til at deltage i mange samtidige dialogforløb.
Disse dialoger er forskelligartet i varighed og intensitet.

Problematikken er, at tætte , nære relationer med få mennesker fremmedgøres. Jessen skriver dette som at de føler en art "social klaustrofobi" i sådanne situationer (som fx skole, hvis de ikke lige har en mobil tilgængelig)

Så man skal som pædagog være obs på, hvor "flyvsk eller jordbunden" de unge er i deres dialoger via medier, og de skal vænnes til nærvær, for at kunne indgå i tætte, koncentrerede sociale relationer som skolen uden at være afhængige af mobilen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar