torsdag den 24. september 2009
DKK- et pæd. perspektiv , Mediekultur
af Helen Arvad Clemensen og Lis Faurholt
Resumé af teksten
Kapitlet handler om demokratisering af adgangen til medier. Børn og unge skal have adgang og kompetence til omgangen med medier (fx internet) Gennem deltagelse [= forholde sig til og dermed magte ] frem for kun at være modtager får de mulighed til indflydelse.
Effekten af medier er individuel, alt efter hvad (perception) hvordan opfattes. At generalisere effekten / virkningen på mennesket kaldes "effektteori" .
Børn og unge har ret til deltagelse og adgang til ressourcer (medier) men hvor meget beskyttelse i form af begrænsninger skal der til den enkelte?
Generationerne har forskelligt syn på brugen af medier.
Børn og unge har ofte fokus på det sociale aspekt. Det handler om inklusion (at være med og deltage i fællesskaber) At forbyde brugen ville opfattes som ekskluderende.
Kompetencer på det sociale rum "internet" skal læres.
Betydningen af mediekompetence er også vigtig med hensy til at denne bidrager til deltagelse i velfærdsstatens muligheder til "det gode liv" (fx på arbejdsmarkedet ofte forudsætning)
I kapitlet tilbydes informationer om, hvordan man kan tage ansvaret og frem for at overvåge børn kan videregive informationer om hvordan man færdes sikkert på nettet.
I pædagogisk arbejde er det vigtigt at sikre børns kreative anvendelse af computeren, så de lærer at deltage og omgås med den. (kultur med børn)
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar