fredag den 2. oktober 2009

Hvad siger medierne om Arto? Hvem er de faste deltager i mediepanikker?

Uenigheden:
"Den ældre, blufærdige generations ønske om beskyttelse af privatlivet udfordres af de yngste net-brugeres længsel efter at blive set. ..»"
Weekendavisen | 14.11.2008 |

Dette citat syntes jeg giver en vigtig pointe. Perspektiverne er forskellige.
Deltagerne er bekymrede forældre, fagfolk og medier. Og i nogen tilfælde bliver også de unge inddraget.
Medierne fremhæver tilsynladende mest de negative enkelttilfælde. De styrer ret meget, alstså de har meget indflydelse og budskaber bekræftes ved at inddrage enige forældres udtalelser.
Unge ser de positive sider- det sociale, venskab, at profilere sig, status, at "være med".
Fagfolg, fx psykologer, pædagoger mm henviser til fordele og ulæmper.

Mange debatter i medierne handler om enkelttilfælde. Der er fokus på det som går skævt frem for det overvejende positive. Der er en tendens til, at de unge skifter over til facebook istedet. Om det har med mediernes negative kritik at gøre? Facebook underligger amerikansk ret, dvs. at alle billeder , informationer mm. ejes af dem og kan vidergives/bruges til hvad som helst. Det er de fleste nok ikke klar over.

2 kommentarer:

  1. Hej Christine

    Jeg har især bemærket din sætning: "Der er fokus på det som går skævt frem for det overvejende positive". Ville du have skrevet således før du dykkede ned i litteraturen omkring unges brug af medier?

    SvarSlet
  2. Hej Helen!
    Nej, sådan ville jeg ikke have skrevet før. Fordi jeg selv ofte retter mig imod det som kunne gå galt. Man lægger jo ofte først mærke til det gode, når det ligepludselig mangler. :)
    Men det er jo sådan at der altid er 2 sider af medaillen. Og at det positive overvejer er mit syn på det (selvom det føles anderledes, nemlig nyt og dermed "foruroligende") Men frem for at -eleminere problemet- er det godt at kunne finde frem til nødvendige kompetencer som skal til at omgås med det.

    SvarSlet