torsdag den 24. september 2009

Børnekultur, leg, læring og interaktive medier , Jessen

Resume

Aldersopdelingen har som følge, at legetøj er den nye inspiration til leg (kulturel funktion)

Kulturprodukters kvalitet defineres ud fra, hvorvidt det formåer at (inspirere til at) skabe stemning.
Kulturprodukter kvalitet i relation til leg: kulturelle og æstetiske produkter har kvalitet, når de skaber eller bidrager til at skabe en legende stemning.
Gode legeredskaber må inspirere til aktivitet, samvær og leg, (selv skabe leg (ikke forgabe), socialt,aktivt
De bedste legeredskaber er tilsyneladende dem, der indeholder inspiration til leg og giver anledning til udveksling af enten immateriel eller materiel art.

Legeværdien er vigtigst : Fra et børneperspektiv er det helt indlysende, at det er nødvendigt at lære sig en række færdigheder og kompetencer, for at kunne deltage i legen med andre børn.(motivation- socialt samvær)
Det er forudsætning for at kunne lære, at man leger og for at kunne lege at man lærer.
"Legekultur= lærekultur "


Viden giver således social status hos børn, da det har er "råstof" til socialt samvær og har en "bytteværdi" (at lære af hinanden og dermed være "endnu mere med" måske endda i de ældre børns kredse, hvor motivationen kan drive dem til at overstige alle forventninger ( fx at de klarer spil som er vurderet til en meget højere aldersgruppe).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar